W tym roku szkolnym uczniowie klas pierwszych rozpoczęli swoją przygodę z nauką programowania. Nauka podstaw programowania nie oznacza wcale, że dzieci od najmłodszych lat będą spędzały czas przed ekranem komputera czy laptopa. Podstawy programowania dla dzieci to nie skomplikowane zadania, a poznawanie prostych mechanizmów i jednocześnie doskonała zabawa dla najmłodszych. Co więc robili nasi uczniowie na tych lekcjach? Zajmowali się planowaniem i układaniem sekwencji konkretnych zdarzeń. Przewidywali i rozkładali działania na części pierwsze, poszukując prawidłowości i analizując poszczególne etapy.
Podczas zajęć wykorzystywaliśmy również Ozoboty – małe, edukacyjne roboty, które pomagają w nauce programowania w sposób praktyczny i angażujący. Uczniowie programowali Ozoboty, rysując dla nich kolorowe ścieżki, które roboty rozpoznają i podążają zgodnie z zaprogramowanymi kolorowymi kodami. Dzięki temu dzieci mogły zobaczyć bezpośredni efekt swoich programów i w naturalny sposób uczyć się podstawowych zasad programowania, takich jak sekwencje, pętle i warunki.
Ponadto, uczniowie mieli okazję korzystać z prostych programów komputerowych, które wprowadzały ich w świat kodowania poprzez zabawę. Programy te oferowały zadania, które dzieci rozwiązywały, manipulując elementami wizualnymi, co pomagało im zrozumieć logikę programowania i rozwijać umiejętności rozwiązywania problemów. Dzięki takiemu podejściu, nauka programowania stała się dla dzieci ekscytującą przygodą, a nie tylko suchą teorią.
Podsumowując, zajęcia z programowania i robotyki dla uczniów klas pierwszych były pełne kreatywności i praktycznego działania. Dzięki wykorzystaniu Ozobotów oraz prostych programów komputerowych, dzieci mogły uczyć się w sposób interaktywny i angażujący, co znacząco wspierało ich rozwój intelektualny i przygotowywało do przyszłych wyzwań technologicznych.