42 - 700 Lubliniec, ul. płk. St. Wilimowskiego 8 34 351 14 21 +48 501 462 440 sp4.lubliniec@wp.pl
logosp4 4
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4
im. 74 Górnośląskiego Pułku Piechoty

    Laboratoria Przyszłości

    W ramach programu "Laboratoria Przyszłości" nasza szkoła zakupiła m.in. wyposażenie pracowni technicznej. Uczniowie klas czwartych mieli okazję wzięcia udziału w zajęciach z wykorzystaniem zestawów konstrukcyjnych. Dzięki nim mogli zbudować różne konstrukcje. Było to doskonałe zapoznanie się z pracą inżyniera i projektanta oraz utrwalenie wiedzy z historii, matematyki i techniki. Takie ćwiczenia rozwijają myślenie przestrzenne, uczą planowania pracy, postępowania według instrukcji i pobudzają ciekawość świata!

    Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny powoduje, że umiejętności w zakresie technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Nasi uczniowie wykonali kolejny krok w stronę rozwijania umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy.
    Pracując pod kierunkiem pana Wojciecha Kolasy uczniowie mają okazję do udziału w atrakcyjnych zajęciach szkolnych, które pozwalają uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.

    W marcu i kwietniu uczniowie starali sie przekształcać swoje pomysły i projekty w rzeczywistość. Nie zawsze jest to mozliwe, ale może kiedyś, w przyszłości...

    Zbudowanie robota na podstawie gotowej instrukcji jest działaniem złożonym, bywa trudne jeśli obiekt jest bardzo skomplikowany, ale zbudowanie robota według własnego pomysłu, to nie lada wyzwanie. Mogli sie o tym przekonac uczniowie, którzy postanowili stworzyć takie projekty, oczywiście przy założeniu, że będą one w pełni sprawne i programowalne. Czasami w skupieniu, czasami z burzą pomysłów powstaje z klocków Abilix czołg, samolot i dron. Kiedy okazało się, że potrzebne będą śmigła, uczniowie sami je zaprojektowali i wydrukowali na drukarce 3D. I nawet jeśli czasami pojawia się stwierdzenie, że tego nie da się zrobić, wspólnie, w zespole szukamy rozwiązania i wszyscy cieszą się z pokonywania kolejnych trudności. Robotyka łączy kilka dziedzin: programowanie, konstruowanie, sensorykę, automatykę, informatykę i mechanikę, ale jest to także kreatywna zabawa, która łączy ludzi.

    Inna grupa uczniów koncentrowała się na przygotowywaniu projektów do druku 3D. Uczniowie poznawali możliwości i zasady powstawania takiego wydruku, uczyli się projektowania w programie Autodesk Tinkercad i 3D Playground.

    Pod kierunkiem p. Wojciecha Kolasy, wykorzystując możliwości programu Tinkercad, uczniowie przygotowywali projekty aranżacji ekopracowni pod chmurką. Nie były to jeszcze projekty przeznaczone do wydrukowania, ale samo ich wykonywanie w takiej konwencji było dla uczniów ciekawe, ekscytujące i pozwalało na wizualizację wielu pomysłów.

    Nie próżnuje zakupiony sprzęt audio-video. Realizacją własnego pomysłu mogą się pochwalić uczennice klasy 4 b, które nagrały zabawny teledysk o naszej szkole. W montarzu filmu pomagał dziewczętom p. Krzysztof Gembała.

     

    W ramach programu @LaboratoriaPrzyszłości nasza szkoła zakupiła 8 robotów edukacyjnych Abilix Krypton 8 v2 Edu.

    Z robotami mamy do czynienia wszędzie i ich użycie staje się coraz bardziej popularne. Zwykła pralka, czy zmywarka, to w gruncie rzeczy roboty, czyli maszyny, które wykonują zaprogramowane ciągi czynności.

    Budowanie i programowanie robotów to bardzo dobry sposób do nauki myślenia analitycznego, czyli takiego, w którym zastanawiamy się jakie małe elementy (np. czynności, wydarzenia, zachowania) składają się na większą całość. Czasami, nie tylko ludziom młodym, bardzo trudno jest dostrzec te elementy składowe.

    Naszą przygodę z robotami rozpoczęliśmy od nauki dokładności. Dokładność to bardzo ważna cecha w wszelkich zawodach technicznych i medycznych. Kiedyś sposobem na dokładność było uczenie kaligrafii, która wymagała sumienności i staranności, a teraz jakby o tym trochę zapominamy, koncentrując się na kreatywności, a przecież staranność i kreatywność to nie są dwa krańce jednego kontinuum. Warto być jednocześnie starannym i kreatywnym - to zapewnia sukces w takich zawodach jak np. architekt lub nawet prawnik. Sposobem na kształtowanie dokładności było składania robota zgodnie z instrukcją.

    Kolejnym etapem jest nauka programowania, a więc również robotyki (bo nie zaprogramowany robot to nie robot :)) Tutaj jest miejsce na kreatywność i myślenie przyczynowo-skutkowe.

     

    Wraz z początkiem roku szkolnego nasza sala muzyczna zyskała nowy wygląd, a dzięki udziałowi w programie Laboratoria Przyszłości, także nowe wyposażenie. Zakupiliśmy sprzęt niezbędny do realizacji nagrań i montażu video, oraz sprzęt nagłośnieniowy i do montażu dźwięku. Słuchawki studyjne, statyw, mikrofon nagłowny i kierunkowy z akcesoriami, oprogramowanie do edycji, montażu i tworzenia materiałów wideo, a także kamerę cyfrową i aparat cyfrowy, oświetlenie do realizacji nagrań, blenda czy greenscreen i wiele innych – służą uczestnikom zajęć dodatkowych i uczniom w czasie lekcji muzyki. Zakupiony sprzęt wykorzystywany jest także podczas organizowania i dokumentowania uroczystości szkolnych i różnych spotkań.

    Korzystając ze sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłość uczniowie na chwilę zamienili się w małych kucharzy. Wspólnie przygotowali drugie śniadanie i zaserwowali kanapki z najróżniejszymi dodatkami…
    W czasie przygotowywania towarzyszyło im wiele emocji - była przede wszystkim radość tworzenia, ale i obawa czy wszystko się uda…
    Jak się okazało, drugie śniadanie nie tylko pięknie wyglądało, ale i pysznie smakowało.

    Podczas takich zajęć uczniowie będą mieli możliwość poznania zasad przygotowywania posiłków i nauczyć się w sposób praktyczny przygotowywania potraw. Dodatkowo nabędą umiejętność prawidłowego nakrywania do stołu, bezpiecznego korzystania ze sprzętów AGD oraz możliwość nauczenia się zasad zdrowego odżywiania zgodnie z piramidą zdrowia. Zajęcia kulinarne stwarzają okazję do dzielenia się wrażeniami z domowych obserwacji dotyczących różnych działań, potraw i przepisów. Poprzez kulinarną zabawę, uczniowie zdobędą nowe doświadczenia, odkryją nowe, ciekawe smaki i będą mieli możliwość samodzielnie i w sposób twórczy przygotować dla siebie posiłek.

    Zajęcia, prowadzone przez p. A. Migoń, wpisują się także w program działań związanych z orientacją zawodową oraz doradztwem zawodowym.

    certyfikatszkW październiku uczniowie klas piątych włączyli się w akcję EU #CodeWeek wykorzystując mikrokontrolery Arduino, zakupione w ramach programu #LaboratoriaPrzyszlosci.

    Arduino Uno to mała płytka, która otworzyła świat elektroniki dla naszych uczniów. Zajęcia obejmowały naukę podstaw programowania i elektroniki, a także projektowania i budowania prostych urządzeń elektronicznych. Zajęcia oparte na podzespołach elektronicznych ARDUINO to fantastyczna przygoda dla uczniów, która wprowadza ich w świat elektroniki cyfrowej i programowania w języku C++. Podczas zajęć uczniowie poznawali podstawowe pojęcia związane z elektroniką tj. mikrokontroler, procesor, rezystor, fotorezystor itd. Zajęcia z Arduino to także szansa na zdobycie nowych kompetencji w obszarze technicznym, tak bardzo poszukiwanych i deficytowych na rynku pracy.

     

     

    logolp1Jako, że własne doświadczenia są najlepszą nauką, przygodę z nowoczesną edukacją wspomaganą sprzętem zakupionym w ramach programu #LaboratoriaPrzyszlosci rozpoczęliśmy od wykorzystania klocków SkriKit+. Zestawy konstrukcyjne, składające się z ponad 270 elementów, są stworzone do rozwijania kreatywności, wyobraźni przestrzennej, logicznego myślenia, orientacji przestrzennej, umiejętności manualnych i spostrzegania. Możliwość złożenia konstrukcji własnoręcznie pozytywnie wpływa na rozwój zdolności koncentracji, planowania i organizacji miejsca pracy, planowania i wykorzystania różnego rodzaju połączeń elementów konstrukcyjnych w praktyce. Pierwsze konstrukcje w wykonaniu uczniów klas piątych powstawały z wykorzystaniem edukacyjnego scenariusza. Przy kolejnych - ograniczeniem była już tylko własna wyobraźnia ... i czasami ilość dostępnych elementów. Zajęcia gwarantowały świetną zabawę, były także narzędziem wspierającym rozwój umiejętności miękkich, zachęcając uczniów do współpracy i komunikacji podczas pracy w grupie.

    • O programie

    lp1Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

    Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.   

    Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

    Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów. 

    W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Pełen zakres wyposażenia możliwego do zakupienia z pozyskanych środków został ujęty w Katalogu wyposażenia. Katalog zawiera zarówno wyposażenie podstawowe (które będą musiały od 1 września 2022 roku mieć wszystkie szkoły podstawowe) jak i dodatkowe (dobierane swobodnie przez szkoły).

    Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności. 

    • Korzyści z Laboratoriów Przyszłości
      • Z perspektywy szkoły i nauczyciela
        • Sfinansowanie nowoczesnego wyposażenia - nie tylko wymaganego, ale również dodatkowego, wskazanego przez szkołę
        • Nowe technologie i eksperymenty, ułatwiające przekazywanie wiedzy
        • Wsparcie w realizacji podstawy programowej, prowadzeniu kół zainteresow i zajęć dodatkowych
        • Rozwój merytoryczny nauczycieli
      • Z perspektywy rodzica i ucznia
        • Zwiększenie zainteresowania dziedzinami technicznymi i ścisłymi
        • Popularyzacja rozwzań i umiejętności praktycznych, połączenie zdobywania wiedzy z przygodą
        • Odkrywanie i rozwój talentów oraz inwestycja w lepszą przyszłość młodych ludzi.
    • Otrzymaliśmy wsparcie w wysokości 99000 zł

    lp2

    • Zakupione wyposażenie w ramach Programu Laboratoria Przyszłości
      1. Pracownia Druku 3D - Skrilab
      2. Klocki SkriKit+ (15 zestawów)
      3. Kamera cyfrowa
      4. Aparat fotograficzny
      5. Karta pamięci
      6. Statyw do aparatu fotograficznego i kamery
      7. Gimbal do aparatu fotograficznego i kamery
      8. Oświetlenie do realizacji nagrań
      9. Zestaw czterech mikrofonów bezprzewodowych z mikroportami
      10. Laptop
      11. Oprogramowanie do edycji, montażu i tworzenia materiałów video
      12. Słuchawki studyjne SHURE
      13. Wzmacniacz słuchawkowy 4-kanałowy
      14. Mikser dzwięku Alesis Multimix 8 USB FX
      15. Interfrejs audi Di Box
      16. Monitory studyjne JBL 306P MKII ZESTAW
      17. Mikrofon pojemnościowy XLR; kosz; walizka
      18. Przewody mikrofonowe, przewody audio
      19. FORBOT Mistrz Arduino (z mikrokontrolerem, płytką stykową, przewodami, czujnikami i akcesoriami + materiały edukacyjne) (15 zestawów)
      20. Robot edukacyjny Abilix Krypton 8 v2 (8 zestawów)
      21. Tablety (x3)
      22. Stacja lutownicza 2w1 HotAir
      23. Wiertarko-wkrętarka udarowa akumulatorowa Bosch (x2)
      24. Pistolet do kleju (x10)lp3
      25. Piła ramowa do metalu (x10)
      26. Suwmiarka cyfrowa (x5)
      27. Suwmiarka (x5)
      28. Młotek ślusarski (x7)
      29. Kombinerki (x10)
      30. Zestaw pilników (x10)
      31. Miara zwijana (x10)
      32. Obcęgi (x10)
      33. Brzeszczot do metalu - zestaw
      34. Zestaw wierteł do drewna (x10)
      35. Zestaw wierteł do metalu (x10)
      36. Zestawy bitów wkrętaka (x2)
      37. Okulary ochronne (x8)
      38. Nożyce do blachy (x10)
      39. Skrzynka narzędziowa (x10)
      40. Pracownia CoolTool - 8 stanowisk UNIMAT
      41. Lodówka z zamrażarką
      42. Robot wielofunkcyjny
      43. Opiekacz z wymiennymi płytkami

     

    Kontakt

    Szkoła Podstawowa nr 4
    im. 74 Górnośląskiego Pułku Piechoty
    42-700 Lubliniec, ul. płk. St. Wilimowskiego 8
    34 351 14 21; +48 501 462 440
    NIP  575-18-93-171
    sp4.lubliniec@wp.pl
    Po-Pi: 6.45 - 16.00

    Inspektor Ochrony Danych Osobowych: Adam Adamczyk Centrum Usług Wspólnych tel. 34/351 37 94 iod@cuw.lubliniec.pl

    Na skróty

    logo men24 kurat logo
    oke logo BIP logo
    epuap2 dek dost